به فروشگاه اینترنتی دنیلی خوش آمدید !

مراحل تولید کفش چیست؟

در مجله چرم / مد و پوشاک

کفش سازی را می توان به عنوان یک شغل سنتی صنایع دستی به حساب آورد. اکنون به لطف پیشرفت ماشین آلات مدرن، یک جفت کفش بسیار سریعتر ساخته می شود، زیرا هر مرحله از تولید آنها معمولاً توسط یک دستگاه تولید کفش متفاوت انجام می شود.

کارخانه کفش

برای هزاران سال، کفش ها با دست و از مواد طبیعی از جمله پوست حیوانات ساخته می شدند. در حالی که هنوز امکان پیدا کردن کفش های دست ساز وجود دارد، اما معمولاً گران و نسبتاً کمیاب هستند.

اکثر کفش‌هایی که امروزه می‌پوشیم در کارخانه‌های کفش‌سازی متعددی که در سرتاسر جهان وجود دارند به‌طور انبوه تولید می‌شوند. با وجود تعداد مراحل و مواد مورد نیاز، یک جفت کفش را می‌توان در یک کارخانه بسیار سریع‌تر از دست تولید کرد که به همین ترتیب امکان خرید کفش چرمی در مدل های مختلف برای بیشتر شده است.

دستگاه تولید کفش

انواع مختلفی از چرخ خیاطی برای ساخت کفش استفاده می شود که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود و همچنین دارای برخی ویژگی های کلی هستند که می توانند برای بسیاری از کارهای مختلف استفاده شوند. با کمک چرخ خیاطی می توان بسیاری از مشکلات را در چرخه کلی تولید کفش بسیار حجیم و اشباع حل کرد.

چرخ خیاطی های صنعتی دارای ساختار قوی و قطعات متحرک مقاوم در برابر سایش هستند که این ویژگی امکان استفاده مکرر و طولانی مدت از آنها را فراهم می کند.

تولید کفش

کفش چگونه تولید می شود؟

مراحل دقیق تولید کفش، بسته به کارخانه، ابزار، مواد و طراحی کفش متفاوت است. نزدیک به 100 مرحله برای تکمیل ساده ترین طرح های کفش مورد نیاز است. طرح هایی با جزئیات پیچیده تر ممکن است شامل 400 مرحله یا بیشتر باشند. اگرچه طرح های کفش بسیار متفاوت است اما اکثر کفش ها دارای چند جزء اساسی و مشترک هستند مانند: زیره داخلی، کفی، زیره بیرونی، زیره میانی، پاشنه و رویه. همچنین بسته به طرح‌های خاص، کفش‌ها ممکن است دارای آستر، زبانه، ربع، خمیده یا پشتی باشند.

همه این اجزا به صورت مجزا با استفاده از طیف وسیعی از دستگاه های تولید کفش تولید می‌شوند و سپس برای تولید یک جفت کفش زنانه یا مردانه، به مرحله مونتاژ می‌روند. در حالی که بسیاری از ماشین‌های مختلف وظایف تخصصی را انجام می‌دهند، حضور افراد زیادی نیز برای اطمینان از اینکه فرآیند به خوبی اجرا می‌شود ضروری است.

مراحل تولید کفش

کارخانه‌های مدرن از یک تکنیک تولیدی به نام تودرتو استفاده می‌کنند که مراحل متعدد تولید کفش را به چندین بخش مختلف در کارخانه تقسیم می‌کنند تا فرآیند ساخت کفش مؤثرتر شود. این بخش‌ها معمولاً دارای نام‌هایی هستند که نشان‌دهنده عملکردهای خاصی است که انجام می‌دهند. مانند طراحی، برش، ماشین‌کاری، دوخت، مونتاژ و تکمیل.

1. طراحی کفش

اولین قدم در این فرآیند، ایجاد طرح کفش است. ایده تیم خلاق برای کفش در این مرحله شکل میگیرد. بهترین طراحان کفش، تجربه را با دانش فنی، تجاری و خلاقیت ترکیب می کنند. بیشتر آنها در مدارس طراحی کفش آموزش می بینند، اما مهمتر از آن تجربه کاری و نمونه کارها آنهاست. آن‌ها هنرمندانی هستند که طرح‌های کلاسیک و نقوش سنتی را می‌شناسند و همچنین با طراحی های مدرن آشنا هستند.

2. قالب کفش

قالب کفش مرحله بعدی است. قالب کفش و استفاده از آن، پیش نیاز ساختن کفش است. الگوی کفش از فرمی به نام قالب کفش ساخته می­شود که شبیه به پای انسان است. دقیقاً مانند یک لباس باکیفیت که با کشیدن یک الگو شروع می شود، تولید یک کفش باکیفیت نیز با یک قالب خوش طرح و خوش ساخت شروع می شود.

یک کفش برای هر پا و هر سایزی، یک قالب مخصوص به خود دارد. از آنجایی که قالب های کفش باید شکل خود را حفظ کنند، از مواد بسیار محکمی ساخته میشوند. قالب های کفش از مواد مختلفی مانند چوب های سخت، چدن و پلاستیک های با چگالی بالا ساخته می شوند.

تولید کفش

3. برش و دوخت

مرحله سوم کفاشی شامل برش زدن اجزای کفش است. قبل از اینکه کفش وارد فرآیند تولید شود، مواد (مانند چرم مرغوب) برش زده می شود تا هر قطعه علامت گذاری شود. این امر هر گونه ابهام را در طول فرآیند دوخت برطرف می کند.

پس از برش زدن تمام قسمت ها، اجزای کفش به هم دوخته می شوند. در جایی که قرار است تکه های چرم دوخته شوند، آنها را نازک تر می کنند تا دوخت راحت تر انجام شود.

4. مونتاژ کفش

مرحله بعدی در ساخت کفش، مونتاژ قطعات است. کفش به بخش مونتاژ ارسال می شود. هرچه کفش گران‌تر باشد، روش مونتاژ آن نیز تخصصی تر خواهد بود.

بسته به نوع کفش، انواع مختلفی از ساخت وجود دارد. این روش تاریخچه بسیار طولانی دارد که به اواسط دهه 1800 میلادی باز می گردد.

تولید کفش

5. قرار دادن کفی و تزیین کفش

پس از مونتاژ کفش، کار به سمت کفی های پله ای و تزئینی برای کفش می رود. برای چسباندن کفی، پاشنه و زیره دقت بسیار لازم است تا یک کفش کامل شود.

  در این مرحله هرگونه سوراخ به خوبی بررسی میشود. برای پوشاندن سوراخ های درز از اتو، رنگرزی و پرداخت استفاده می شود. برای سایر قسمت های سخت مانند لبه، پاشنه و زیره، جوش کار می شود.

6. بررسی نهایی

آخرین مرحله در فرآیند تولید چیزی است که واقعاً یک کفش باکیفیت را از یک کفش ارزان‌تر متمایز می‌کند. در این مرحله کفش ها پولیش می شوند، بند می شوند و کیفیت نهایی بررسی می شود. سپس آنها بسته بندی شده و برای خرده فروشی ارسال می شوند.