به فروشگاه اینترنتی دنیلی خوش آمدید !

چطور چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهیم؟

در مجله چرم / مد و پوشاک

امروزه به قدری چرم مصنوعی را نزدیک به چرم طبیعی می‌سازند که تشخیص تفاوت بین آنها بسیار دشوار شده است. شما ممکن است یک محصول چرمی را از پشت ویترین بپسندید و سپس از فروشنده بخواهید آن را به شما بدهد تا کیفیت و ظاهر آن را بررسی کنید. وقتی محصول را در دست می‌گیرید، احساس می‌کنید که از چرم طبیعی ساخته شده است.

فروشنده هم این اطمینان را به شما می‌دهد که در تولید کیف از چرم اصل استفاده شده است. اما وقتی به خانه می‌آیید و محصول را بیشتری بررسی می‌کنید، پی می‌برید که تقلبی است. در این شرایط ممکن است بپرسید: «چطور چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهیم؟» در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید در تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی مهارت پیدا کنید.

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی (Real Leather) که به آن چرم واقعی، چرم اصل یا چرم اورجینال نیز می‌گویند از پوست حیواناتی گاو به دست می‌آید. هنگامی که پوست حیوان جدا می‌شود، تحت یک فرآیند شیمیایی به نام دباغی قرار می‌گیرد. دباغی پوست خام حیوان را به چرم تبدیل می‌کند. فرآیند دباغی باعث فساد ناپذیری چرم می‌شود.

چهار نوع چرم طبیعی وجود دارند که عبارتند از:

  • چرم دانه کامل (Full Grain Leather)
  • چرم دانه برجسته (Top Grain Leather)

· چرم دانه‌ای اصلاح شده (Corrected Grain Leather)

  • چرم پیوند شده (Bonded Leather)

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی یا چرم فیک (Fake Leather) در صنایع به منظور تقلید از ظاهر و احساس چرم طبیعی تولید می‌شود. در برخی کشورها، چرم فیک یا تقلبی را «چرم صنعتی» می‌نامند زیرا بسیاری فکر می‌کنند کلمه «تقلبی» ارزش محصولات را کاهش می‌دهد. چرم مصنوعی از پلی وینیل یا پلی اورتان تشکیل شده است. چرم مصنوعی دیر پیر می‌شود و با گذشت زمان ترک می‌خورد.

تشخیص چرم اصل از مصنوعی

تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

برای تشخیص کیف و کفش چرم طبیعی از چرم مصنوعی باید تفاوت‌های فیزیکی و ظاهری آنها را بررسی کنید. در ادامه به روش‌های تشخیص چرم اصل و تقلبی اشاره می‌کنیم:

1- قسمت گوشتی چرم

چرم طبیعی یک قسمت گوشتی دارد. قسمت گوشتی آن بخشی از چرم است که به گوشت حیوان چسبیده بود. قسمت گوشتی چرم معمولاً کمی خشن و طبیعی است. هنگام خرید محصولات چرمی ممکن است بخواهید طرف دیگر چرم را ببینید. قسمت گوشتی اغلب با آستری پوشانده می‌شود و امکان بررسی آن را ندارید. هیچ کدام از برندها به شما اجازه باز کردن آستر را نمی‌دهند، مگر اینکه یک محصول نمونه در فروشگاه باشد که شما بتوانید زیر آستر آن را مشاهده کنید.

2- تست سقوط آب

از آنجایی که نمی‌توانید قسمت گوشتی محصولات چرمی را ببینید، تست سقوط آب راهکار مناسبی است. فقط دو تا سه قطره آب به صورت تصادفی روی سطح چرم بریزید. چرم طبیعی به تدریج قطرات آب را جذب می‌کند. در یک محصول تولید شده از چرمی تقلبی، آب روی سطح باقی می‌ماند. توجه به این نکته مهم است که برخی از چرم‌های واقعی به دلیل نوع پوششی که روی آنها اعمال می‌شود، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا آب را جذب کنند.

3- ارزیابی لبه‌های چرم

بررسی لبه‌های چرم نیز می‌تواند روش بسیار مفیدی برای بررسی مشخصات چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی باشد. شما می‌توانید لبه‌های چرم را در اطراف زیپ و بین دوخت‌ها بررسی کنید. مطمئناً لبه‌ای پیدا خواهید کرد که به درستی پوشانده نشده باشد. لبه‌های چرم طبیعی خشن هستند. لبه چرم مصنوعی کاملاً گرد و تمیز شده‌اند. همچنین لبه‌های چرم طبیعی فرسوده نمی‌شوند اما لبه‌های چرم مصنوعی فرسوده خواهند شد.

تشخیص چرم اصل از مصنوعی

4- منافذ روی چرم

چرم طبیعی به دلیل اینکه از یک حیوان واقعی تولید شده است، با یک نگاه دقیق می‌توان منافذ روی آن را مشاهده کرد. منافذ، نواحی مربوط به خز یا موهای حیوان است. موهای حیوان با فرآیندی به نام موزدایی از بین می‌روند و سپس از خود منافذی را به جای می‌گذارند. همچنین درست مانند پوست انسان، چرم تولید شده از پوست حیوانات نیز نفس می‌کشد. منافذ روی چرم واقعی بسیار مهم هستند زیرا در هنگام رنگرزی، رنگ‌ها در منافذ روی چرم فرو می‌روند و باعث می‌شوند رنگ روی چرم ماندگارتر شود.

5- قیمت محصولات چرمی

چرم طبیعی از دیرباز محصولی بسیار گران قیمت بود و اکنون نیز با قیمت پایینی فروخته نمی‌شود. گران بودن چرم طبیعی کاملاً قابل درک است زیرا از پوست حیوان تولید می‌شود و مراحل ساخت دقیق و حساسی دارد. پس از جدا کردن پوست از بدن حیوان، پوست را به دباغی می‌برند تا مراحل دباغی را انجام دهند. دباغی کردن به تجهیزات گران قیمتی نیاز دارد. همچین فرآیند دباغی کردن می‌تواند حداقل 2 روز و حداکثر 90 روز طول بکشد. اما چرم مصنوعی بسیار ارزان قیمت است و در کارخانه با سرعت بالایی تولید می‌شود.

6- لمس کردن چرم

لمس کردن چرم می‌تواند به شما در تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی کمک کند. هنگامی که چرم اورجینال را با دست خود فشار می‌دهید، باید چروک شود و دوباره به حالت اولیه خود بازگردد، بدون آنکه ردی از چروک باقی بگذارد. این حالت درست به مانند پوست انسان و پوست هر حیوان دیگری است. چرم مصنوعی بافت متفاوتی دارد و وقتی روی آن را فشار می دهید، با سرعت کمتری به حالت اولیه خود باز می‌گردد. چرم تقلبی در بلند مدت دچار چروک می‌شود اما چرم اصل همچنان کیفیت خود را به مانند روز اول حفظ خواهد کرد.

7- بو کردن چرم

چرم طبیعی همیشه بوی کپک زدگی دارد. بوی کپک زدگی چرم بی‌نظیر است و همین امر باعث شده خیلی افراد عاشق آن باشند. بوی کپک زدگی از ترکیب گوشت و دانه چرم ناشی می‌شود. عطر چرم واقعی بویی طبیعی و دوست داشتنی دارد. بوی چرم مصنوعی معمولاً شیمیایی است، با اینکه بیشتر تولیدکنندگان چرم مصنوعی در طول سال‌ها تلاش کرده‌اند تا بوی چرم مصنوعی را شبیه چرم طبیعی در آورند اما در بیشتر مواقع ناموفق بوده‌اند!

8- تست آتش چرم

برخی از فروشگاه‌ها ممکن است نمونه‌هایی از محصولات چرمی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید تست آتش ‌را انجام دهید. چرم طبیعی چون قابل اشتعال نیست به راحتی نمی‌سوزد. تست طبیعی بودن چرم با آتش راحت است؛ وقتی کبریت یا فندک روشن را در نزدیکی چرم بگیرید، محصول نمی‌سوزد. از سوی دیگر، چرم مصنوعی قابل اشتعال است و بلافاصله می‌سوزد. همچنین با سوزاندن چرم مصنوعی، بوی پلاستیک به هوا بلند می‌شود.

9- علائم سطحی چرم

چرم طبیعی و تقلبی هر دو علائم خاصی روی خود دارند. علائم روی چرم واقعی ناقص، نامنظم و تصادفی هستند. این علائم نشان دهنده زندگی حیوان در طبیعت است (خراشیده شدن پوست). علائم روی چرم مصنوعی کاملاً به شکل انسانی ایجاد شده‌ان و حالت طبیعی ندارند. نشانه‌های روی چرم مصنوعی کاری عمدی از سوی سازندگان چرم است زیرا تلاشی برای تقلید از چرم اورجینال و همچنین افزایش جذابیت و زیبایی چرم است. همچنین روی چرم اصل به صورت دانه دانه است.

تشخیص چرم اصل از مصنوعی

کلام آخر

با تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی این امکان را دارید که بتوانید بین این دو نوع چرم تمایز قائل شوید. شناسایی چرم و تشخیص اصل بودن یا نبودن آن قطعاً شدنی است. فقط کافیست هر یک از روش‌های بیان شده در این مقاله را انجام دهید. اما برای اینکه اطمینان کاملی از اصول بودن چرم محصول به دست آورید، از محصولات چرمی برند «دنیلی» استفاده کنید. شما با خرید کیف و کفش چرم ایتالیایی دنیلی می‌توانید محصولاتی باکیفیت، بادوام و زیبا را تهیه کنید.