به فروشگاه اینترنتی دنیلی خوش آمدید !

چرم چگونه تولید میشود

در مجله چرم / مد و پوشاک

دباغی‌های مدرن با مقادیر زیادی نور طبیعی تمیز و ایمن هستند. اتوماسیون فرآیند را سریعتر و کارآمدتر کرده و کنترل کیفیت را افزایش داده است. فرآیند تولید چرم مجموعه‌ای از شش مرحله است که با آماده سازی مواد اولیه آغاز می‌شود و با بازرسی نهایی و ارسال به پایان می‌رسد.

تمام این مراحل جدا از فرآیند دوخت و تهیه کیف و کفش چرم است. پس هنگام خرید بدانید برای چه محصول پرزحمتی پول پرداخت می‌کنید. فروشگاه دنیلی بهترین انواع چرم را با تنوع بالا به شما ارائه می‌کند.

در اینجا این مراحل را تک به تک توضیح می‌دهیم.

ماده خام

آب و هوای معتدل اروپا و استانداردهای سختگیرانه در صنعت گوشت گاو شرایط ایده آلی را برای مواد خام چرم تضمین می‌کند. چرم محصول جانبی صنعت گوشت است و پوست‌هایی که در غیر این صورت ضایع می‌شوند به محصولی مفید و ماندگار تبدیل می‌شوند.

بهترین ماده از حیواناتی به دست می‌آید که آب و هوای معتدل رشد کرده‌اند. یک پوست خوب 80 تا 90 درصد بدون زدگی دباغی می‌شود، در حالی که عملکرد یک پوست بد برای جلوگیری از سوراخ‌ شدن، نیش حشرات و سایر لک‌ها کاهش می‌یابد و فقط 60 درصد سطح مفید تولید می‌کند.

تولید چرم

تهیه مواد خام

پوست‌ها به دباغ‌خانه می‌رسند و در خانه پرتو ذخیره می‌شوند. آن‌ها برای نگهداری در سنگ نمک بسته بندی می‌شوند، تا می‌شوند و تا 30 روز در پالت‌ها نگهداری می‌شوند. هنگامی که نمک زدایی آماده پردازش شد، نمک را با چرخاندن و به جلو راندن پوست با یک سری میخ، از پوست جدا می‌کند.

نمک برای نگهداری بیشتر پوست در خانه پرتو جمع آوری و بازیافت می‌شود. پوست‌های پرزدار نمک‌زدایی نمی‌شوند، بلکه به مدت یک تا دو روز در طبل‌های خیس قرار می‌گیرند تا رطوبت، کثیفی، نمک و برخی پروتئین‌های محلول از بین برود.

پوست به طور همزمان با آهک آغشته می‌شود تا موها را از بین ببرد و پوست را نرم و تقویت کند. در مرحله بعد، تمام پوست‌ها پاک می‌شوند تا ضایعات اضافی از پشت پوست‌ها خارج شود.

در این مرحله، پوست مقدار قابل توجهی رطوبت دارد و تقریباً 4 میلی متر ضخامت دارد. پوست‌ها از دستگاه شکاف عبور کرده و به دو لایه تقسیم می‌شوند.

قسمت پایین پوست (که بخش مشبک یا شکاف نامیده می‌شود) برای چرم‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود. اغلب، این اسپلیت ها به صنعت کیف دستی و کفش و همچنین به دباغی‌هایی که در درجه بندی تولید، دانه‌های برتر و چرم‌های خرد شده تخصص دارند فروخته می‌شود.

قسمت بالایی پوست (که قسمت پاپیلاری یا درم نامیده می‌شود) برای چرم‌های دانه کامل با کیفیت بالا استفاده می‌شود. ساختار الیافی در بالاترین لایه پوست محکم‌تر است که اجازه می‌دهد رنگ‌بندی تخصصی، لطافت زیاد، رنگ پایه کامل، شفافیت رنگ و پوشش محافظ قابل تنفس را فراهم کند.

برنزه کردن

دباغی اولیه با حفظ و توقف تجزیه پوست، پوست‌های از پیش دباغی شده را به چرم تبدیل می‌کند. پوست‌ها همراه با محلولی از نمک‌های کروم یا مواد دباغی گیاهی در یک درام دباغی بارگذاری می‌شوند و تا هشت ساعت می‌چرخند.

نمک‌ها و عوامل برنزه کننده، چرم را حفظ می‌کنند و همچنین آن را نرم می‌کنند. این قطعه بسیار پیچیده از تجهیزات، به طور مداوم محلول دباغی را دوباره گرم می‌کند و بهترین نفوذ ممکن را در پوست ایجاد می‌کند. سپس، لیکورینگ چربی و روغن‌های طبیعی گاو را اضافه می‌کند و به چرم استحکام و نرمی می‌بخشد.

سه نوع تناژ وجود دارد. دباغی سبزیجات، تبدیل پوست خام به چرم با مواد دباغی گیاهی است. این فرآیند باعث تولید چرم با بدنه و استحکام بیشتر نسبت به روش عمومی‌تر دباغی کروم می‌شود.

رایج‌ترین مواد گیاهی مورد استفاده میموسا، شاه بلوط و پوست درخت است. تناژ کروم یک تناژ مصنوعی است. چرم دباغی شده با نمک‌های کروم، نرمی و لطافت دست را به ارمغان می‌آورد. دباغی ترکیبی، ترکیبی از دباغی کروم و گیاهی با هم است که در نتیجه چرم کامل، نرم و لطیف به دست می‌آید.

دباغی‌ها در ایالات متحده و اروپا موظفند آب مورد استفاده در دباغی را پردازش و تصفیه کنند تا کاملاً فیلتر و تصفیه شود. هر کروم مورد استفاده در دباغی استخراج می‌شود و به آجرهای غیر سمی برای دفع در محل‌های دفن زباله تبدیل می‌شود. توجه به این نکته مهم است که کروم مورد استفاده در تولید چرم، همان کروم سرطان زا نیست.

در مرحله بعد، اپراتور کیفیت هر پوست را بررسی و ارزیابی می‌کند. پوست‌ها بر اساس کمیت ویژگی‌ها و معایب طبیعی از جمله گزش حشرات و سایر نواقصی که می‌توانند بر کیفیت کلی پوست تأثیر بگذارند درجه بندی می‌شوند.

پوست‌ها بر اساس تعداد درجه بندی می‌شوند که "یک" بالاترین کیفیت و "سه" پایین‌ترین کیفیت است. این گریدها نوع چرم تولید شده از هر پوست را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، چرم‌های آنیلین و نوبوک به بهترین کیفیت پوست نیاز دارند. برای چرم با روکش یا چرم  برجسته ممکن است از کیفیت کمتری استفاده کند.

پوست‌ها بر اساس درجه طبقه بندی شده و در پلاستیک پیچیده می‌شوند تا خشک نشوند. در این مرحله، پوست‌های دباغی شده با کروم به دلیل رنگ آبی کم‌رنگشان به «آبی مرطوب» معروف هستند. پوست‌ها هنوز لبه‌های نامنظم و ناهمواری دارند که قبل از تراشیدن پوست‌ها کوتاه می‌شوند. آن‌ها را برای استفاده در زیور آلات در سطل‌ها جمع آوری می‌کنند.

سپس پوست‌ها تراشیده می‌شوند تا ضخامت یکنواخت و مشخصی که با کیفیت محصول نهایی چرمی تعیین می‌شود، ایجاد شود. پس از اصلاح، پوست‌ها برای تأیید ضخامت دقیق، اندازه گیری می‌شوند. این براده‌ها جمع آوری و ارسال می‌شوند.

تولید چرم

برنزه شدن مجدد

دباغی مجدد برای اصلاح ویژگی‌های فیزیکی چرم برای استفاده نهایی آن تکمیل می‌شود. چرم با نمک‌های کروم، مواد گیاهی یا ترکیبی از این دو دباغی می‌شود و دست یا بافت منحصر به فردی می‌دهد. سپس پوست‌ها برای بار دوم در دستگاه سامیینگ قرار می‌گیرند تا رطوبت اضافی از بین برود. پوست‌ها مرتب شده و یک بار دیگر ذخیره می‌شوند.

در مرحله بعد، پوست‌ها با خلاء، در فر یا هوا خشک می‌شوند. با خشک کردن خلاء، پوست‌ها بر روی یک سطح صاف و با دمای کنترل شده قرار می‌گیرند و یک قسمت بالا روی آن‌ها پایین می‌آید تا خلاء ایجاد شود.

این خلاء اجازه می‌دهد تا آب به سرعت استخراج شود و بافتی صاف و محکم ایجاد کند. چرمی که در خلاء خشک می‌شود در طول این فرآیند تقریباً پنج درصد جمع می‌شود. اگر از روش خشک کردن با هوا استفاده شود، پوست‌ها روی نوار نقاله‌ای آویزان می‌شوند که در سرتاسر کارخانه دباغی حرکت می‌کند تا کاملاً خشک شوند.

نرم کننده مکانیکی در دستگاه چنگ زدن پوست‌ها را ماساژ می‌دهد تا نرم و لطیف شوند. پوست‌ها پس از چنگ زدن آویزان می‌شوند و پس از خشک شدن پوست، "پوسته" ایجاد می‌کنند.

عامل سفید کننده مورد استفاده در رنگرزی پایه خوبی برای شروع رنگرزی ایجاد می‌کند و باعث شفافیت و یکنواختی رنگ عالی می‌شود.

رنگرزی

رنگرزی به چرم رنگ می‌بخشد. دباغی‌ها به مجموعه‌ای از رنگ‌ها برای رنگ آمیزی چرم در انواع رنگ‌های خنثی تا روشن و تیره مجهز شده‌اند. دستور رنگرزی برای اطمینان از دقت و قوام رنگ توسط کامپیوتر فرموله شده است. رنگرزی چرم فرآیندی طولانی دارد.

پوست‌ها داخل درام‌های رنگ ریخته می‌شوند و پس از هشت ساعت، برش‌هایی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که 100 درصد رنگ پوست‌ها را اشباع کرده است. مایع باقی مانده در درام‌های رنگ شفاف خواهد بود و پوست‌ها یا با هوا یا خلاء خشک می‌شوند. رنگ‌های باکیفیت Spinneybeck نسبت به چرم‌های روکش معمولی امکان اشباع و غنی‌سازی رنگ بیشتری را فراهم می‌کنند.

پوست‌ها برای نرمی پس از خشک شدن روی هم قرار می‌گیرند و برای مرطوب شدن مجدد تبخیر می‌شوند.

مرحله پایانی

هدف از تکمیل این است که ظاهر چرم یکدست شود و لکه‌ها را به حداقل برساند، درجه براقیت لازم را ایجاد کند، نرمی و چکش خواری را تضمین کند، و سطح محافظ و قابل تمیزکاری ایجاد کند.

در طی فرآیند آسیاب، پوست‌ها در طبل‌های کنترل شده آب و هوا و رطوبت فرو می‌روند تا چرم نرم شود. پوست‌ها به مدت چهار تا هشت ساعت روی قاب‌های مشبک فولادی ضد زنگ قرار می‌گیرند تا ساختار الیاف کشیده و سفت شود.

چرم‌هایی که از مواد خام ریزتر تولید می‌شوند، کمترین میزان پوشش سطحی یا رنگدانه را دریافت می‌کنند و به آن اجازه می‌دهد متخلخل و قابل تنفس باقی بماند. پرداخت های با کیفیت بالا در هر پوست نفوذ می‌کند. چرم‌های برهنه و پوست‌های مو از مرحله تکمیل می‌گذرند.

پوست‌ها به مدت چهار تا هشت ساعت روی قاب‌های مشبک فولادی ضد زنگ قرار می‌گیرند تا ساختار منافذ را کشیده و سفت کند. چرم‌ها برای تکمیل و به یک کوره برای پخت فرستاده می‌شوند.

پوست پس از اتمام چیده می‌شود. سایر فرآیندهای فنی مانند نقش برجسته، تقویت الگوی دانه یا بافت روی چرم نیز در این زمان انجام می‌شود. بیشتر چرم‌های دانه کامل این مرحله را رد می‌کنند و مستقیماً به اتو می‌روند.

در فرآیند اتو از گرما و فشار برای ایجاد درجات مختلف ایجاد براق استفاده می‌شود. با اعمال فشار بیشتر در دماهای بالاتر می‌توان به درخشندگی بیشتری دست یافت. پوست آویزان می‌شود تا از چین و چروک ها که ممکن است با تا زدن ایجاد شود، جلوگیری شود.

تولید چرم

سخن پایانی

مراحل نهایی بازرسی و ارسال است. آزمایشات مختلفی برای اطمینان از کنترل کیفیت بالا انجام می‌شود. این تست‌ها شامل رنگ، سایش، محو شدن و ثبات ابعاد است.

هنگامی که یک پوست آزمایش شد، برای اطمینان از مطابقت با تمام مشخصات کیفی مورد نظر بازرسی می‌شود. پوست‌ها سپس اندازه‌گیری می‌شوند و با مساحت کل بر حسب فوت مربع یا متر مربع مهر می‌شوند. پوست‌ها روی لوله‌ها (سمت تمام شده داخل) می‌غلطانند تا از چین و چروک یا چین‌خوردگی در هنگام حمل و نقل جلوگیری شود.